
en Maxim Donck (NV.A). Het ging over de thema's Huisvesting, Tewerkstelling, Inspraak en actuele thema's o.a. 3e Oostendse moskee, meldpunt discriminatie, transitmigranten ... Heb ik het goed gedaan? Ik weet het niet want zelfevaluatie is niet altijd evident maar heb direct na het debat de volgende melding gekregen op mijn twitter "Collins is een levende bewijs van allochtone integratie in de politiek. Hij doet het goed'.
Hieronder mijn visie op de behandelde
onderwerpen
Huisvesting
- Groen wil een actievere woonpolitiek die verder gaat
dan sociale huisvesting, maar ook de betaalbaarheid en kwaliteit van de
huisvesting en de leefbaarheid van de omgeving bewaakt. - Groen pleit voor een maximumfactuur voor huur.
Tegelijkertijd wil Groen een echte huurtoelage voor de lagere inkomens. - Groen wil ook een drastische uitbreiding van het
aantal sociale woningen. - Groen wil een kordate aanpak van huisjesmelkerij
- Tot slot willen wij ook vernieuwende woonvormen als
kangoeroewonen en co-living in Oostende, zelfs tussens oudere Oostendenaars en
nieuwe Oostendenaars - Groen pleit voor een maximumfactuur voor huur om huren
op de privé-markt opnieuw betaalbaar te maken. - Groen wil een drastische uitbreiding van het aantal
sociale woningen, met nadruk op kleinschalige projecten, voldoende verscheidenheid
en verstandig ingeplant in de woonwijk.
Om het kopen van woningen in Oostende betaalbaar te maken, moeten
projecten van sociale stadsvernieuwing ontwikkeld worden, met een goede mix
tussen sociale woningen en de creatie van nieuwe ééngezinswoningen en
appartementen. Betaalbaar wonen is algemeen probleem. In de voorbije 6 jaar zijn er veel te veel dure appartementen in
Oostende waarmee stad volgebouwd wordt. Bouwpromotoren krijgen te veel vrijheid
onder de huidige coalitie van sp.a, CD&V en Open VLD.
Tewerkstelling
- Vlaanderen telt ongeveer 46,000 werkzoekenden (bijna 26%
van de bevolking). - Uit deze cijfers , is moeilijk uit te maken wat het aandeel is van de Oostendse nieuwe
Belgen. - Maar van o.a. leefloonbestand kunnen we afleiden dat de cijfers
alarmerend hoog zijn. - Er is gebrek aan de politieke wil om werk te maken van
het bestrijden van hoge werkloosheid bij de nieuwe Oostendenaars. - Het spreken van Nederlands is uitermate belangrijk maar
wordt veelal gebruikt om de nieuwe Oostendenaars buiten te houden. Dus discriminatie blijft een
probleem op de arbeidsmarkt. - Het stadsbestuur startte in 2004 met een
diversiteitsplan. Het plan moest, naast andere minderheidsgroepen (holebi,
oudere werkzoekenden, vrouwen?) de werkkansen van de nieuwe Oostendenaars
bevorderen. Na 2 jaar werking heeft men niet aan de rand van deze doelstelling
geraakt. Wij zaggen ook geen concrete plannen om dit te doen. Als
doelgroepvertegenwoordiger stelde ik danook voor aan de meerderheidspartijen
(sp.a, OpenVLD en Cd&V) om:
- een grondige evaluatie
van stadsbeleid betreffende hoge werkloosheid bij allochtonen uit te voeren - een doeltreffend
diversiteitsbeleid dat tot de verhoging van de tewerkstellingskansen van de
doelgroep zal leiden - realiseren van
allochtonenwerkplan (naar anologie van de Jongerenwerkplan) met het Sociaal
Hius als voortrekker gezien de aanzienlijk grote oververtegenwoordiging van de
doelgroep in het leeflonersbestand - het stadsbestuur moet als
grootste werkgever in Oostende een voorbeeldfunctie vervullen en dus meer
allochtonen in dienst nemen
We zijn al gewoon aan de arrogantie
van de macht in Oostende. Duskrijgen we traditiegetrouw geen antwoord van het stadsbestuur. De verantwoordelijke
schepen heeft misschien meer zin in de vele feesten die de MARO organiseert dan
werk maken van beleidswerk dat zou moeten leiden tot het verhogen van de werkkansen
van de nieuwe Oostendenaars.
Inspraak
- Dat er vandaag een integratiedebat wordt georganiseerd n.a.v. de
komende gemeenteraadsverkiezingen zonder een protestactie zoals in 2005 is een
goede zaak. - In 2005 moest Groen eisen dat
zowel de stemgerechtigde EU als niet-EU vreemdelingen worden aangeschreven door
het stadsbestuur i.v.m gemeenteraadsverkiezingen. Maar zonder resultaat. Ook
dit jaar hebben dat gedaan. Wel met resultaat. Dit is een vooruitgang. Groen feliciteert de integratiedienst
hiervoor. - Maar inspraak gaat veel meer
dan debat en brieven schrijven. Het
stadsbestuur moet zichzelf durven de vraag stellen: hoe efficient is onze
beleid ten opzichte van de nieuwe Oostendenaar? - Een beleid dat gebaseerd is op een verouderd onderzoek kan
zeker zijn doelen en objectieven niet daadwerkelijk bereiken. - Groen meent dat het laatste
onderzoek vanuit stad Oostende naar de leefomstandigheden en verwachtingen van
de nieuwe Oostendenaars gebeurde in 1997. Behalve een paar losstaande
bevragingen, baseert het stadsbestuur nog steeds zijn minderhedenbeleid op een
verouderd onderzoek. - Het kan inderdaad gezegd worden
dat de 'business as usual mentaliteit'
geldverspelling is. Ik weet niet hoelang de kiezers dit gaan dulden.
Verandering is broodnodig!
Integratiedienst
- De Integratiedienst van stad
Oostende doet zijn best en moet meer ondersteuning krijgen van het
stadsbestuur. - De Minderhedenadviesraad
Oostende (MARO) is een mooi beleidsinstrument maar moet meer ruimte krijgen om
zelfstandig zijn dingen te kunnen doen zonder de constante bemoeienis van de verantwoordelijke schepen: in de eerste
7 jaar waren er twee CD&V schepenen en in de laatste 5 jaar twee sp.a
schepenen. - Door het incoherent beleid van
de CD&V en sp.a blijft de MARO, na meer dan 10 jaar bestaan, nog in zijn
kinderschoenen staan. Wat beleidswerk betreft kent de adviesraad geen echte
hoogtepunten. - Groen steun het verder bestaan van de integratiedienst op voorwaarde
dat de verantwoordelijke schepen zorgt voor meer aandacht voor het beleidswerk via de MARO
Meldpunt discriminatie Oostende
- Met het meldpunt heeft de regio
Oostende een krachtige hefboom gekregen in het strijd tegen discriminatie op
basis van niet enkel ras en huidskleur maar ook geloof, geslacht, leeftijd,
seksuele voorkeur, afkomst, overtuiging? Maar hiermee is het werk niet af. Het
meldpunt moet verder uitgebouwd worden
om optimaal te functioneren. - De intenties van stad en OCMW
over het meldpunt racisme waren van in
het begin verdacht. - Eerst en vooral wilde de
burgemeester niets van het meldpunt horen. Het was onder druk van een
petitieactie die de coalitie van sp.a, CD&V en Open VLD deed veranderen van
standpunt. Een meldpunt, mag volgens de coalitie pas van start gaan in Oostende maar dan moet het
weggestop worden ergens in het OCMW. Geen bekendmaking. - In de raadzitting van maart 22
maart 2011 kreeg ik al te weinig formele
communicatie vanuit het Sociaal Huis naar het werkveld toe om het meldpunt aan
te kondigen. De ondervertegenwoordiging van het werkveld op het
voorstellingsmoment op 8 maart van het meldpunt was een klare getuigenis van een verkeerd startschot. - Aan de hand van de begroting 2012 stelden we
vast in onze begrotingbespreking dat er geen daadwerkelijke plannen zijn om het
meldpunt ruim bekend te maken. De MARO is vragende partij om nauw samen te
werken met het meldpunt maar kreeg geen groen licht van het OCMW. - Ervaring van bestaande
meldpunten leren dat het meldpunt tot mislukking is gedoemd zonder de passende
communicatie naar het werkveld en de burgers. - We moeten dringend stoppen met
de illusie dat een meldpunt zichzelf zal bekendmaken.
Derde moskee in Oostende
- Groen meent dat er in
Vlaanderen vrijheid van godsdienst is , ook in Oostende. - De moskee valt onder de
wetgeving en normaliter wordt deze regelgeving gecontroleerd door de bevoegde
instanties - Er zijn verder veel meer dan
drie kerken in Oostende. Waarom is het dan een probleem dat er in Oostende een derde moskee wordt opgericht . Zijn ze wettelijk in orde? Dan is het geen
probleem. Wij moeten de overheid gewoon hun werk laten doen - De tweede moskee heeft al zijn
sociaal-cultureel nut bewijzen. De moskee is een open huis voor iedereen
geworden met tal van socio-culturele en educatieve activiteiten voor zowel de
Oostendse moslim gemeenschappen als voor de buurtbewoners. - Een moskee kan, en is een
volwaardige maatschappelijke instelling die zijn kans moet krijgen.
Transitmigranten
- Ik verzet me tegen de term 'transitillegalen'
en verkies om de mensen als 'transitmigranten' te beschrijven. - Ik stel ook vast dat alle meerderheidspartijen
plus de NV.A hier aanwezig spreken van een harde aanpak van de transitmigranten
door de politie. - Die harde aanpak doet me denken aan
politiehonden die werden losgelaten tegen transitmigranten. - Het breek mijn hart om jongeren te ontmoeten
die gebeten zijn door politiehonden. Het CAW moest op een zekere moment
tussenkomen samen met een dierenarts die bevestigde dat het wel degelijk om
hondenbeten ging, geen losstaande incidenten maar dagelijks, systematisch en
continu. Enige misdaad: de mensen beschikken niet over geldige
verblijfsdocumenten. - Ik hoop van harte dat de harde aanpak geen
hondenbeten impliceert. - Transitmigratie hoort bij de kenmerken van een
havenstad zoals Oostende. Middelen worden ook vrijgemaakt door de overheid om
problemen eigen aan een havenstad aan te pakken. Misschien ontoereikend maar
het stadbestuur moet goed zijn prioriteiten bepalen. - Wat
heeft Oostende nodig om transitmigratie aan te pakken? Groen blijft
voorstaander van een afdeling van de dienst vreemdelingenzaken met een loket in
Oostende. Dit zal zorgen voor snelle beslissing over wie mag blijven en wie
niet. Na een transparent proces kan volgens ons een terugkeerproces opgestart
worden. Menselijk opvang moet een essentiële deel van het proces vormen. Zo
stoppen we hondenbeten!
Collins
NWEKE
Raadslid voor Groen
OCMW-Oostende
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter